myblackbird.blogg.se

En skrivande själ

Oneshot

~ Dröm blir till mardröm  - True Story - Oneshot ~

 
En fråga jag fick. Självklart skrattade alla, lärare upprepade. Vad betyder dröm blir till mardröm för mig?
Dröm blir till mardröm ser jag inte som de drömmar man har när man sover, utan nej. Mer som verklighet blir overklig. Tänk såhär. Du ser bokhyllan i ditt rum, den står där och kommer alltid stå där. Och den toppen filmen som står på mittersta hyllplan som du har sett tusen gånger och kommer se den flera gånger. Den finns där. Skivan ligger i fodralet, det vet du eftersom du har sett den de där tusen gångerna. Boken på vinden är dammig eftersom ingen har rört den, men den ligger där. Du ringer en kompis, du vet att hon kommer svara om du ringer non-stop. Din andra kompis svara alltid på dina sms. Den tredje kompisen försöker du ringa ... men abonnenten finns inte. Nummret finns inte. Du ringer igen. Fortfarande så finns den inte.

Fundersam går du till ditt rum, men bokhyllan står inte i hörnet. För den finns inte. Filmen är inte kvar för bokhyllan är borta. Men filmen hade aldrig spelats in ... den finns inte. Skivan i fodralet existera inte, för fodralet finns inte. Dammet på den gamla boken finns inte, för du har ingen vind. Du går till den tredje kompisens skrik gula hus. Det står ett hus där, men det är fel. Den är röd. Det gula huset finns inte längre. Garaget din kompis hade, finns inte. För det är fel hus. Det var inte hennes hus.

Du får panik och letar upp din kompis mamma. Hon står på gatan, i regnet utan paraply. Hon står där, men det är som ett skal. Hon ler, men inte med ögonen. För glädjen finns inte längre. Hon är som ett tomt skal. Som äggskal. Ägget finns inte, bara skalet. För det ligger krossat på golvet.

Dröm blir till mardröm. Verklighet blir overkligt.

Overkligt att du kommer se ett flygplansvrak utanför din skola, för den möjligheten finns inte på din karta. Att en dag så finns inte skolbyggnaden, för den möjligheten är overklig.
Samma sak här.

Din mattelärare från lågstadiet ringer, ni har inte pratat på två år ... minst. Frågar hur jag har det.

Tystnade som uppstår då verkligheten blir overklig. En dröm som blir till mardröm. Min bästa kompis finns inte. Bokhyllan är borta. Filmen som aldrig spelades in. Dammet på den förbannade boken  finns inte. Hon finns inte. För hon är död.

Saken du letade efter i veckor hittar du. Boken som gick sönder är lagad. Din kompis är på semester men kommer snart hem.

Men inte min kompis. Hon kommer aldrig reta mig - skratta åt mig - le mot mig - sakna mig - ringa mig - krama mig. För hon finns inte. Den biten på min karta är borta. Hon existera inte längre. För hon dog i en brand. På grund av ett Jävla element. Därför finns inte hon längre, för hon dog. Jag har letat efter henne i en timme, ringt till henne, messat till henne. För vi skulle ha en filmkväll imon. Men hon har varit död i tre timmar. Hon finns inte. Hon kommer aldrig mer att finnas. Jag kommer aldrig mer se min bästa kompis för hon  är död. D.Ö.D

Omöjligt! Overkligt. Osannolikt!

Den värld vi lever i är en dröm. Men min Dröm blev till Mardröm!
----
 
En oneshot jag skrev för ett tag sedan, kommentera vad ni tycker om ni vill.
För er som vill se lite vad det är jag skriver ...
 
 
Taggar: Konst, Oneshot, Skrivning, blogga, dröm blir till mardröm, kort novell, skriva, text, true story;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: